Kredyt, pożyczka, karta, konto, leasing i inne prdukty bankowe.
онлайн займ на карту без отказа
Kategorie Na Blogu

Prawa konsumenta, a bank

Duża konkurencja sprawia, że czasem trudno wybrać najlepszy kredyt. Pomoże w tym znajomość własnych praw, co ustrzeże przed nieuczciwymi praktykami ze strony kredytodawców. Oczywiście, by z owej wiedzy skorzystać konieczne jest przeczytanie umowy, na podstawie, której mamy otrzymać kredyt w banku.Dla większości osób do najbezpieczniejszych form pozyskania dodatkowych środków finansowych zalicza się kredyty bankowe.

Zasada, o której, najczęściej, zapominają konsumenci określa, że obie strony – czyli bank i klient są sobie równe. Jeśli wiec konsument chce uzyskać  kredyt w banku, ale nie odpowiada mu jakiś punkt w umowie, wówczas zawsze ma prawo do negocjacji na ten temat. Ponadto, może on zrezygnować z umowy jeśli zaistnieje tak zwana „wada oświadczeń woli”. Chodzi o wszystkie czynniki, które sprawiły, że klient nie był w pełni świadomy wszystkich warunków umowy. Jeśli chodzi o kredyty bankowe, przykładem może być, np. brak pełnej informacji o rzeczywistym oprocentowaniu. Od umowy można odstąpić w terminie do 10 dni bez podawania powodów, jeśli nie było w niej żadnego zapisu na ten temat albo też do 10 dni, od momentu poinformowania przez bank o takiej możliwości. Termin odstąpienia nie może jednak być dłuższy niż 3 miesiące od daty podpisania umowy na kredyt w banku.

W przypadku konfliktu między bankiem a konsumentem, ten drugi może skorzystać z ochrony sądowej i jest w lepszej sytuacji niż bank. Kodeks Cywilny wyraźnie bowiem mówi, że klient nie musi na bieżąco sprawdzać czy wzór umowy jest prawidłowy. Natomiast bank jest zobowiązany do przekazywania informacji o każdej zmianie regulaminu, bądź warunków umów.

Kredytodawca jest ponadto zobowiązany do tego, by przedstawiać, we wszelkich reklamach promujących kredyty bankowe, rzeczywiste oprocentowanie w skali roku obliczone dla konkretnych kosztów kredytu. Natomiast wszystkie opłaty oraz prowizje nie mogą być większe niż 5 % kwoty kredytu. Tak więc patrzmy na liczby, a nie na hasła reklamowe typu „najlepszy kredyt”.

Klient, który wziął kredyt w banku, może zakończyć jego spłatę wcześniej. Wystarczy, że poinformuje o tym bank 3 dni wcześniej. Bank, z kolei, ma obowiązek mu to umożliwić, bez wymaganie jakichkolwiek dodatkowych opłat.

Zawsze trzeba pamiętać, że bank nie ma prawa wprowadzania ukrytych kosztów, jeśli chodzi o kredyty bankowe. Zaś wszelkie zmiany w umowie, muszą być przekazane klientowi wraz z możliwością rezygnacji z niej. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości, zawsze można prosić o pomoc Rzecznika Prawa Konsumenta. I pamiętajmy, najlepszy kredyt to nie ten, który jest jako taki reklamowany, ale ten, który ma najlepsze warunki.

Podziel się/Dodaj do ulubionych

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *